Thursday, April 11, 2013

Dotazy, dotazy a zase dotazy :)

Všude se na mne valí spousta dotazů - emaily i FB - snažím se každému odpovídat, ale občas se něco zatoulá :-) Nejčastější dotazy shrnu v tomto článku:
  1. Budeš platit daně? Z platu au-pair je to přece nemožné? V tomto roce je neplatím, neboť jsem se nevidělala dostatečnou částku ke zdanění. V příštím roce je samozřejmě zaplatím - jsem pracující člověk, co si vydělává a v ČR by se můj plat také danil, nevidím tedy důvod to tu udělat jinak. Plat au-pair není tak malý jak většina říká. V ČR můj plat čistého činil cca 12000 KČ za stejný počet hodin pouze otravnější práci. Z toho jsem platila 4500 KČ nájem, telefon cca 800 KČ a kde je jídlo a ostatní náklady na žití? V USA je můj plat v přepočtu cca 16000 KČ - jediné, co je v této zemi opravdu výrazně dražší je jídlo - oblečení se dá pořídit za poloviční cenu než u nás, benzín je cca 70 KČ za galon což je cca 4,5 litrů.. Nemluvě o tom, že těch 16000KČ je pouze pro mou dispozici - jídlo mi platí rodina, stejně tak nájem, paušál, internet... opravdu se tedy mají au-pairky tak špatně?
  2. Je mi 18 - mám vyjet? Upřímně, na tohle je těžké odpovědět. Někdo je v 18ti dostatečně vyspělý, aby zvládl nápor cizí země. Já jsem ráda, že jsem vyrazila až ve 23 letech - nemám omezení vzhledem k dospělosti (21) a i rodina si přála starší slečnu. Ale to neznamená, že každá 18letá slečna to nezvládne :-)
  3. Ty máš přítele viď? Jak vám to funguje? S přítelem jsem 8 let a vztah nám funguje i nyní. Máme vztah, který se těžko chápe, pokud nás neznáte. Prošli jsme si vším možným a dálka nás sice omezuje, ale neničí. Moje Host Family mi umožnila jeho příjezd na 3 měsíce v létě. Denně spolu skypujeme - v horší dny 3-4 hodinky v ty lepší celé dny :-)
  4. Děsí mě představa malého státu... New Jersey samo o sobě taky není žádné terno, natož ta moje obydlená zatáčka :-) ale je tu blízko k NYC a ostatním státům. Kdyby se mi moje aktuální rodina ozvala a byla by z Nebrasky (to děsilo mne :-D), stejně bych do toho šla. Ten pocit z té ideální rodiny by měl přebýt i ten děs ze zapadákova.
  5. Jak to máš se školou? Víkendové kurzy jsou drahé? Chodím v sobotu na ESL kurz zdarma - dá mi to cca 40 hodin - ale už nikdy více! V květnu jedu na kurz do Miami a doufám, že se to vyvede, protože v druhém roce bych si chtěla udělat kurz v Chicagu a LA. Kurz stál 355 USD + 160 USD (noc pátek, neděle) + 350 USD (letenka) - vše mi zaplatila host family, ačkoliv jsou povinný hradit školu do 500 USD
  6. Musím mít řidičák? Moje host rodina řidičku nevyžadovala a já sama jsem měla řidičák cca měsíc v době matchingu. Dneska jsem ráda, že jsem si ho udělala. Bez řidičáku je to tu na nic - všude je potřeba se dopravit. Během hurikánu Sandy jsem byla uvízlá v domě pro nedostatek benzínu v NJ a děkuju pěkně. Takle si člověk sedne do auta a jede do gym nebo mall a je to relax. Já sem nikdy nebyla moc velkej fanda řízení, ale automat je fakt lehounký a mám dost naježděno za ten půl rok.
  7. Dost často čtu jak jsou aupair nešťastné a bojím se vyjet. Každá mince má dvě strany. Solidarita mne táhne na stranu aupair, ale já jsem tam nebyla a nevím, co se tam skutečně děje. Občas mám pocit, že holky si vysnily americký sen a pokud to tak není, tak přes to vlak nejede. V první řadě je třeba si uvědomit, že sem jedeš pracovat. Samozřejmě, že ta rodina tě bere jako zaměstnance - s tím počítat. To, že se staneš členem rodiny je krásný bonus. Mělo by to fungovat dáš ty dá rodina. Tedy pokud chceš od rodiny sem tam prodlouženej víkend, přespání kamarádky, nějákou laskavost - nebrat to jako samozřejmost a oplatit to. Můj vztah s rodinou je skvělý - obě strany chceme to samé - aby miminko bylo spokojené a nám to fungovalo a taky se snažíme. Oni mi zařídí léto s přítelem, já nemám problém s nepravidelnýma a občas fakt dlouhýma směnama. Já je poprosím o volno přes víkend a pak další víkend si vemu malou ven o svém volnu. A je nám spolu dobře - mám je ráda a oni mne :-)

4 comments:

  1. Máš hezkej blog... ty jo se máš takhle cestovat...

    ReplyDelete
  2. Napsala jsi to moc pěkně - nejvíc se mi líbí tvá upřímnost ohledně platu, nebo chceš-li "kapesného", jak to některé aupairky nazývají a stěžují si, jaká to je almužna - to mě mnohdy zaráží (logicky, když v dny off vysedávají na baru, je jasné, že se dolary točí). Díky za článek a těším se na další :) Ať se ti daří!

    ReplyDelete
    Replies
    1. děkuji :-) já jsem z toho vždycky akorát pobavená mám pocit že většina holok nemusela v ČR platit reálnej život :-)

      Delete